Bylo nám kolem třiceti let, bydleli jsme v tzv. administrativně rozděleném bytě v nevzhledné prvorepublikové vile v Praze 6 na Špejchaře. Bydlení nic moc, v druhé části bytu bydleli nerudní bezdětní manželé se kterými se nedalo vycházet v dobrém. Oni zřejmě netušili co znamená dobro. Naštěstí jsme měli podanou žádost o družstevní stabilizační výstavbu, kterou nabízeli u manželky v práci. Vyšlo to a protože jsme měli děcko, měli jsme v pořadníku přednost před těmi, kteří se na založení rodiny teprve chystali. Přišel den D, podepsali jsme převzetí bytu 4+1 na Jižním Městě, nějak posháněli asi třicet nebo čtyřicet tisíc korun a byt byl náš. V těch dobách existovaly dva druhy družstevní výstavby, svépomocí, kdy družstevník musel na stavbě odpracovat spoustu hodin a nebo dodavatelsky, kde nebylo nutné obětovat čas v pomocných stavebních profesích, ale cena bytu byla o něco dražší než kolik platili svépomocníci. Celý náš bytový problém byl časově vyřešen během necelých dvou let. Měli jsme štěstí v tom, že u manželky zrovna měli bytové družstvo kam nás přijali.
Jižní Město byl obrovský bytový projekt, který vyřešil bydlení pro zhruba osmdesát tisíc lidí, do Prahy přijely spousty mimopražských pracovníků a bylo je nutno ubytovat. Tehdy se výstavba stala terčem různých legrácek, ve filmu, v televizi, novinách a literatuře. Legraci nebo úsměšky troudii především ti, kteří už dávno v Praze bydleli a pražský stavební ruch jim z nějakého důvodu vadil. Vznikaly nové čtvrti, Severní Město, Prosek, Bohnice, Pankrác, Butovice, Zličín, Modřany, Skalka,Ďáblice, Lhotka, Kamýk, Chodov, Háje, Novodvorská. Postaveno bylo tak asi dvěstětisíc nových bytů. Jeden z politiků se pak pejorativně vyjádřili, že se stavěly králíkárny. Praha díky obsazení králíkáren lidmi rázem překročila milion občanů. Jejich každodenní cestování za prací obstarávalo metro a rozsáhlá síť tramvají a autobusů. Já osobně lituji toho, že byly zrušeny trolejbusy. Trolejemi byly sice zasíťovány ulice kde jezdily, ale neprodukovaly žádné škodlivé exhalace oproti tzv. čabajkám, což byly maďarské kloubové vysokokapacitní autobusy značky Ikaros. Ty uměly začmoudit ulici! Závidím městům kde si udrželi ve vozových parcích trolejbusy.
Současný stav stav městské výstavby je tristní, pražští radní dali přednost tzv. liniovým stavbám a nechali stavět dlouhé podzemní komunikace, které jsou v případě nehody spíše dopravní komplikací. Státní výstavba bytů už dávno neexistuje, byty jsou v gesci měst pokud na to mají peníze, bytové domy nyní staví developeři, profesionální stavební firmy které staví byty na pozemcích postoupené městem. Objekt se stane soukromým majetkem a developer sám nebo prostřednictvím realitních kanceláří byty komukoliv odprodá. Obec na obsazenost bytů nemá žádný vliv. Bytovou potřebu pro nutné profese (lékaře, hasiče, policisty, zdravotnický personál, sociální služby atd.) řeší odpovědní radní a zastupitelé tak, že při prodeji stavebních pozemků si vymiňují určiré procento bytů pro své potřeby.
Ve zdražování bytů se Česko dál drží na špici EU. Růst nájmů už však začíná zmírňovat
Loni město pravidla změnilo a pro získání bytu je teď důležitější, jak vážnou bytovou nouzi člověk prožívá, než jaké má příjmy. „Tím se ale také čtyřikrát zrychlilo tempo žádostí, které nám každý týden chodí. Nápor na bytový fond je tak obrovský a my bohužel nemůžeme všem lidem pomoci,“ říká radní pro bydlení Adam Zábranský (Piráti). Přednost mají v přidělování těchto bytů rodiny s dětmi, protože se magistrát loni zavázal, že chce docílit toho, aby žádné dítě v Praze nemuselo bydlet na ubytovně nebo v azylovém domě. Jen letos chce proto Praha v sociálních bytech ubytovat 80 rodin z ubytoven.
Město má však aktuálně jen asi čtyři stovky sociálních bytů. Mimo to pronajímá další stovky bytů za výhodných podmínek lidem vybraných povolání, jako jsou učitelé, zdravotníci či policisté. Problém je ale v tom, že poptávka je v obou těchto oblastech o poznání vyšší než nabídka. „Máme málo bytů. Lidí v nouzi je tolik, že městské byty nestačí, tím spíš když chceme pronajímat byty i nízkopříjmovým profesím, které město nutně potřebuje,“ potvrzuje Zábranský.
Redakce s použitím textů Magistrátu, ilustrační fota 123RF.com