Titulek článku je hodně zavádějící a hodně Pražáků může nahlas protestovat. Ale je tu několik argumentů, které moji verzi potvrdí. Jde o městsku hromadou dopravu (MHD), která není nijak levná. Alespoň pro nás, kteří pamatujeme přestupné jízdné za šedesát haléřů pro dospělého a třicet haléřů pro dítě do patnácti let věku. Ale to je informace jak z pravěku. No, ono to také z hlubin času vlastně je, ty ceny jsou z padesátých a šedesátých let minulého století, vlastně tisíciletí. Takhle napsané to opravdu vypadá jak údaj z pravěku. Ale k věci: dnešní pražští důchodci a není jich (nás) v Praze nijak málo, údajně téměř 300 tisíc, mají co se týká MHD jistou výhodu. Na přesná čísla počtu obyvatel podle věkových skupin si budeme muset počkat do vyhodnocení výledků sčítání obyvatel, které se bude co nevidět konat. V kategorii 65 až 70 let si mohou za necelé dvě stovky zakoupit na pětileté období kupon a pak mohou jezdit zcela zadarmo. A těm z nás, kteří se překulili přes sedmdesátku, je umožněno cestovat po hlavním městě zdarma a k prokázání věku stačí mít u sebe občanku nebo pas (nebo řidičský průkaz, tam je věk vyznačený také).
V Praze existuje pro běžné cestující několik druhů jízdenek, na 30minutovou – krátkodobou, lze jet za 24 Kč, na 90minutovou se svezete za 32 Kč a na obou druzích můžete použít přestup na jinou linku až do vyčerpání časového limitu. Pak tu máme tzv. celodenní jízdenku a za tu dopravnímu podniku zaplatí cestující 110 Kč a za víkendovou s platností 72 hodin vydáte 310 Kč s libovolným počtem přestupů. Osobně návštěvníkům hlavího města doporučuji prohlídku pražského metra, které má v současné době již téměř 110 kilometrů na třech linkách a většina stanic stojí za vidění, samozřejmě mám na mysli především povrchovou vstupní část stanic a okolí. Pražské metro je velmi dobře fungující součást městské dopravy, spolehlivě přepravující statisíce cestujících za každého počasí. Celkem všechny druhy pražské inregrované dopravy přepraví více než 1,3 miliardy osob ročně.
Jiná česká města už takové výhody, které byly zmíněny výše, pro penzisty nemají a nebo pokud ano, už nejsou tak výrazné. Ceny celodenního jízdného: Brno 90 Kč, Jihlava a Č. Budějovice 50 Kč, Olomouc 46 Kč. Nejdražší cestování je v Ostravě, kde hodinová jízdenka stojí 30 korun.
Porovnání cen (základních) krátkodobých jízdenek je už o něco složitější, protože k jejich platnosti přistupuje prakticky každé město jinak. Na druhou stranu se ale nabízí jejich srovnání například s rozsahem sítě – počtem a celkovou délkou linek. Vůbec nejlevnější základní jízdné najdeme stejně jako u celodenních jízdenek v Olomouci. Za 14 korun se na Hané můžeme povozit 40 minut a využít k tomu délku linek MHD srovnatelnou s Hradcem Králové nebo Karlovými Vary, navíc včetně tramvají, kterými ani jedno z dalších dvou měst nedisponuje. V Hradci ale už dáme za základní svezení 20 korun (ve špičce platí jízdenka 35 minut, mimo špičku 50 minut), ve Varech 25 korun (za 60 minut).
Když už jsme byli u „nejlevnějších” měst, tak za 15 korun se můžeme svézt v Pardubicích (jízdenka není časově omezená, ale platí nad tři zastávkové úseky) a jen o korunu dráže v Českých Budějovicích (povozíme se celou hodinu). V Pardubicích přitom autobusy a trolejbusy tvoří šestou nejdelší síť v ČR, v Budějovicích naopak druhou nejkratší.
Ve kterých středočeských městech jezdí cetující senioři zdarma:
V Berouně od 75 let, v Mladé Boleslavi od 70 let, v Kladně se jezdí od 70 let za roční poplatek 12 Kč, v Kolíně od 70 let zdarma v Kutné Hoře také od 70 let zdarma. V Příbrami od 65 let, v Mělníce a v Nymburce od 70 let.
Redakce s použitím veřejných informací dopravních podniků zmíněných měst