Moderní doba přinesla lidem celou řadu vymožeností o kterých si dříve lidé nechali jen zdát. Vždyť stačí připomenout oblast cestování, před sto lety se po obloze pohybovaly podivné létající stroje podobné všemu možnému ale jen ne nějakému bezpečnému dopravnímu prostředku. Letadla měla podobu koster potažených plátnem, ovládací systém tvořila ocelová lanka a pokud se stroj dostal do vzduchu mohl se kdykoliv stát hračkou ve větru. Jenže letectví bylo od počátku v rukou vojáků a ti měli zájem na tom, aby se stroje neustále zdokonalovaly. Přesně jako předpovídali vojenští teoretici, zbrojení má za následek vývoj ke stálemu zdokonalování. Zmizely dřevěné konstrukce letounů, křídla a trupy letadel se pokryly hliníkovými plechy. Přišel zásadní objev úpravy profilu křídla tak, aby se při letu vytvářel vztlak který umožnil snadné stoupání letounu do výšky. Čas pokročil a na obloze se začala objevovat letadla s obrovskou hmotností, jak ve vojenských verzích, tak pro přepravu cestujících. Dnes se nepodivujeme nad letadly schopnými přepravit stovky lidí, současný vzdušný obr Boeing 777 může pojmout 550 cestujících, super přepravní letoun pro vojsko se jmenuje C-5 Galaxy a uveze asi 350 vojáků s plnou výzbrojí. Připomeňme si krátkou zhruba desetiletou etapu provozu supresonického (nadzvukového) letounu Concorde, který byl sice schopen za velmi krátkou dobu, rychlostí 220 km za hodinu, dopravit z Evropy do Ameriky stovku cestujících, ale znečištění a hluk byly nad všechny limity. Tudy cesta nevedla a tak byl projekt supersoniků ukončen a letouny dány do muzeí.
Za sto a pár let se technika přepravy lidí radikálně změnila, zvýšila se přepravní kapacita všech druhů. O letadlech už byla zmínka, oceánské lodě pojmou tisíce pasažerů ale to jsou spíše výlety pohodářů a dovolenkářů kteří nikam nespěchají, po kontinentech se prohánějí vlaky neuvěřitelnými rychlostmi. V Japonsku a v Číně se rychlovlaky pohybují rychlostmi i nad tři sta kilometrů v hodině. Experimentální vlak Maglev využívající principu magnetického vedení nemá kola a „klouže po magnetickém polštáři” rychlostí až pět se kilometrů za hodinu. Výhledově je možné, že se maglev uplatní v širší míře a nahradí leteckou dopravu tam, kde to bude možné. Tím se významně sníží vliv spalovacích turbin letadel na ozonovou vrstvu v horních patrech atmosféry.
Co s naznačenými vlivy moderních technologií můžeme dělat? Jako jednotlivci asi nic moc, ale stát s obeznámenými občany zřejmě hodně. Přijímejme tyto technologie s důvěrou, vývojové týmy hledají a nycházejí cesty pokroku umožňujícímu lidem bohatší a plnější život v lepším životním prostředí.
Redakce, foto Tomáš Paulík, internet