2. prosince 2017 se zřítila lávka pro pěší přes vltavské rameno v Tróji. Dva roky trvalo, než se papaláši usnesli na tom, že postaví novou. A další rok bude trvat, než ji postaví. To jsou tři roky. Tři roky než se postaví lávka. Zaznamenal jsem názor stavaře, který to vidí z odborného hlediska. K problému říká: „V tisku jsem se dočetl, že za spadlou lávku v Troji se postaví nová. Jen projekt vyjde snad na sedm, nebo osm milionů. Celá stavba je plánována na příští: čtyřletku, nebo šestiletku? Rád bych připomněl, jak se stavělo před sto lety. Bez počítačů.“
Po dvou letech nabral projekt stavby nové trojské lávky přes Vltavu v Praze konkrétní podobu. Lávka, která v Troji nahradí spadlou konstrukci, bude mít sklopná zábradlí, aby při povodních netvořila v proudu bariéru. Vyrobí ji ve firmě MCE Slaný, která je v roli subdodavatele a má zkušenosti s výrobou mostních konstrukcí nejen po Evropě, ale i na jiných kontinentech. Hodnota zakázky je téměř 130 milionů korun.
Lávka nahradí původní betonový přechod pro pěší spojující Tróju s Císařským ostrovem. Ten se zřítil počátkem prosince 2017. Při události byli zraněni čtyři lidé. Lávka pak byla dočasně nahrazena přívozem. Původně zvažovaná varianta pontonového mostu se ukázala jako nereálná. Podle zákona jej lze postavit jen v případě živelných katastrof. Lávku začnou zaměstnanci MCE Slaný vyrábět na přelomu ledna a února 2020. První na řadu přijdou ocelové části nosných pilířů. Přímo v Troji budou osazeny v polovině dubna letošního roku.
„Hned potom začneme vozit do té doby už zhotovené segmenty lávky, a to na trojskou stranu. Zde smontujeme hlavní oblouk spojující krajní pilíře přes tok Vltavy. Potom se přestěhujeme na Císařský ostrov, kde smontujeme zbývající části lávky,“ popsal stavební scénář jednatel slánské firmy.
Kompletní montáž, usazení lávky a její předání k užívaní obyvatelům a návštěvníkům metropole Praha plánuje na polovinu září.
Trojská lávka není jedinou mostní konstrukcí, která ve Slaném nyní vzniká. Postupně tam dokončují například most přes Dunaj do rakouského Lince. Firma má dále uzavřený kontrakt na bezmála kilometrový most na Srí Lance. Hodnota této zakázky je 50 milionů eur. Slánští mají postavit i mosty v Laosu a Barmě a vyjednávají výrobu padesáti mostů v africké Ghaně s možností opce na další. Mosty ze Slaného spojují slovenské Komárno s maďarským Komárom, klenou se přes zimní přístav ve Vídni, vyrobili zde bratislavský most Apollo, v Praze Lochovský nebo Trojský most (spolu s Metrostavem), který roku 2015 získal cenu v soutěži The European Steel Design Awards.
Bude jistě zajímavé sledovat stavební souboj mezi českými zhotoviteli a stavbaři trojské lávky a italskými stavebníky kteří budují dálniční most v Janově. Jistý rozdíl mezi oběma stavebními díly tu samozřejmě je, ale důležitým momentem je také rychlost a kvalita přípravy projektu a návaznost na samotnou realizaci. U nás, jak se zdá, se zahnízdil úřední šiml tak dobře, že jej zřejmě neohrozí ani připravovaný stavební zákon.
Redakce s použitím pasáží Roberta Božovského z iDnes, fotografie převzaty z internetu